Kari hakkaa isänsä käskystä halkoja. Hän toteaa: "Haenpa radion viihdykkeeksi."
"Jatkojohto löytyy autotallista", isä vastaa.
Tausta: Työ on puisevaa, ja koska radiolla ei ole mitään vaikutusta työtehoon,
pyynnöstä kieltäytyminen johtaisi vain auktoriteetin legitiimiyden kyseenalaistamiseen.
Jouni on toimistotyössä. Hän kysyy:
Jouni: "Voinko ottaa radion viihdykkeeksi?"
Pomo: "Et, se häiritsee muita."
Jouni: "Ei häiritse tätä työtehtävää, ja voin käyttää kuulokkeita."
Pomo: "Sinulla on track record, jonka mukaan teet sinulle annetut työt. Joten olkoon nyt tämän kerran."
Tausta: Pomo ei voi paljoakaan sille, jos Jouni hidastaa työtahtiaan. Toisaalta, pomo voi erottaa hänet, jos Jouni ei tottele. Koska töiden sujuminen on tärkeintä, se on ensisijainen arviointiperiaate.
Heikki on koulussa. Hän pohtii, kysyisikö mahdollisuutta ottaa radio taustamusiikiksi ryhmätyöhuoneeseen. Hän spekuloi, että ainut tulos olisi kielto ("Kaikki eivät musiikista pidä, se häiritsisi keskusteluanne, ei niin ole ennenkään tehty...") eikä hänellä olisi mitään vasta-argumentteja. Hän pitää suunsa kiinni.
Tausta: Oppilas voi tehdä vastarintaa vain häiritsemällä tai jättämällä tehtävät tekemättä. Häirinnästä ei ole muuta kuin haittaa. Tehtävien tekemättömyys ei paljoa hetkauta opettajaa. Koska muiden työrauha on tärkeintä, systeemi painottaa tottelevaisuutta.
No comments:
Post a Comment